Frutas, Frutas.......







Even boodschappen doen, is toch even anders.
Je zou het moeten meemaken om het te snappen.
Op elke hoek word wel iets verkocht.
Luciferdoosjes per stuk.
Een zakje aardbeien voor een dollar.

Maar als je naar iets specifiek zoek zoals sesamzaad, ben je toch wel een paar hoeken verder.
Nu word ik herkend door vrouw van de kraam die het gelukkig wel verkoopt.
Of iets als  zak rijstwafel,s kost hier  vijf tot drie en halve dollar. 
Rozijnen worden soms per tien verkocht. In een klein plastiek zakje.

Werkelijk alles gaat in een plastiek zak, en dat doen ze het liefst in een grote plastiek zak. 
No, no es necesario una funda, por favor.

Er draait hier veel om eten. 
Je kan ook bijna overal wel  iets te eten krijgen. 
In de bus, in kraampjes op straat, in een van de vele restaurantjes.
Een maaltijd gebracht door de buren.
Meestal wel hetzelfde rijst met bonen, 
rijst met mais,
meestal met vlees, soms ingewanden, botten of vis. 

Als je op een verjaardag of trouw komt hier.
Word je verwelkomt met een kom soep, daarna een bord met rijst, bonen, groenten en vlees.
En alles wat je niet op krijgt neem je in een plastiek zak mee naar huis,
Een doggybag is hier heel vanzelfsprekend. 

Zoals ik al eerder schreef, het is mogelijk om veganistisch te eten hier. 
Alleen moet je dat vaak nee zeggen, als je op een feest bent,
op een trouw, op straat.....

Gelukkig kan ik hier mijn eigen eten maken, is er een groot keuze aan fruit.
En houdt de familie hier rekening met mijn keuze.
Gracias por todo.

Eten en vlees lijken hier bijna onafscheidelijk.
In alle vormen en maten. 

Maar ik blijkt niet enigste vegan te zijn hier in het dorp.
Bij de buren woont een Spaanse man die ook vegan is, met hele heldere ogen. 

Waar ik gisteren ben blijven eten, na het oppassen op de buurjongen.
Een schattige knul met boevenstreken en lang haar om in te vlechten.
Gelukkig spreek het hij Nederlands en Spaans.
Wat het spelen en liedjes zingen wel makkelijker maakte.

Even geen rare blikken op mijn bord. 
Dat gevuld was met avocado, zelfgemaakte pesto, rijst met groenten, veel salade, 
tomaat en koriander.

Hmmmmmmm.